5 sposobów jak podnieść ceny bez utraty klientów

5 sposobów jak podnieść ceny bez utraty klientów

Jak podnieść ceny naszych produktów lub usług bez utraty klientów? Czy to w ogóle jest możliwe? 
Zanim to zrobisz – przeprowadź analizę konkurencji. Nie możesz działać w ciemno. Nie wystarczy informacja o kosztach, które ponosisz. Musisz znać próg rentowności swojego biznesu, mieć przeprowadzoną analizę konkurencji, a przede wszystkim musisz znać swoich klientów i mieć z nimi relacje. Przy podjęciu tak trudnych decyzji biznesowych jak podwyżka cen konieczne są informacje zwrotne od Twoich klientów.
 
Analiza rynku jest ważna, bo jeśli wszyscy podnoszą ceny w danym okresie, Tobie też łatwiej jest to zrobić. Natomiast jeśli decydujesz się na podwyżkę niezależnie, musisz zaproponować coś dodatkowego lub zwrócić uwagę klienta na wartość Twojej oferty. Pamiętaj, by poinformować klientów z wyprzedzeniem o planowanych zmianach. Nikt nie lubi być zaskakiwany, a tym bardziej w momencie otrzymania faktury lub paragonu.
 
Zatem jak podnieść ceny naszych produktów lub usług bez utraty klientów?
 

1. Zwiększ wartość produktu lub usługi

Gdy cena wzrasta klienta nie interesują Twoje koszty. Mimo wszystko oczekuje czegoś w zamian. Musi poczuć, że pomimo wzrostu cen nadal zyskuje i „wygrywa”. Łatwiej jest zrozumieć podwyżkę cen przy zwiększeniu wartości oferty.
Jak to zrobić? Musisz wiedzieć co jest ważne dla Twojej grupy docelowej (może dłuższy okres gwarancji, dodatkowe wsparcie z Twojej strony, czas reakcji itp).
 
Podczas zabiegu w gabinecie kosmetycznym oprócz kawy czy herbaty, możesz zaproponować masaż dłoni lub dostęp do aktualnej droższej prasy kobiecej. 
 
Sprzedając produkty fizyczne – bezpłatny dodatkowy okres gwarancji  zwiększy poczucie bezpieczeństwa klienta, a tym samym zwiększy wartość dotychczasowej oferty.
 

2. Zdywersyfikuj ofertę

Jednym słowem – podziel ofertę na dwie lub trzy różne opcje. Stwórz pakiet podstawowy na najniższą cenę, środkowy – wzbogacony o przydatne informacje i narzędzia oraz premium – pakiet VIP. Dzięki temu zyskasz różne grupy odbiorców, a ponadto dasz możliwość wyboru swoim klientom, a nie postawisz ich przed faktem dokonanym. Może Twój odbiorca nie potrzebuje całej dotychczasowej oferty, a jedynie wybranych opcji?
 

3. Dodaj opcje dodatkowe

Możesz podnieść ceny dodając dodatkowe opłaty, np. za szybszą dostawę, dodatkowy serwis, dłuższą gwarancję itp. Pomyśl, też co jest dla Ciebie uciążliwe, czasochłonne i kosztowne – takie czynności możesz dodatkowo wyceniać.
 
Możesz dodatkowo wycenić indywidualne konsultacje lub zaproponować płatną opcję przedłużonej gwarancji na produkt przy jednoczesnym rabacie na części zamienne. 
 

4. Doceń lojalność klientów

Jeśli chcesz podnieść ceny – poinformuj dotychczasowych klientów o planowanej zmianie, jednak przetestuj ją początkowo tylko na nowych klientach. Daj znać obecnemu klientowi, że wprowadzasz zmiany, jednak z uwagi na to, że jest Twoim stałym klientem – jego cena nie ulegnie zmianie jeszcze przez okres następnego roku. Dzięki temu poczuje się dowartościowany, a jego lojalność zostanie nagrodzona. Również nowi klienci zauważą, że warto wiązać się z Twoją firmą na stałe. Ta opcja jest ciekawa, bo zbadasz reakcję na nową cenę klientów, bez obaw o utratę dotychczasowych odbiorców.
 

5. Zwiększ ceny tylko niektórych produktów

Jeśli boisz się radykalnych zmian, przetestuj podwyżkę cen tylko na grupie swoich produktów lub usług. Jakie wybrać? Twoje bestsellery – te które są najpopularniejsze i przynoszą największe przychody. Nawet nieznaczny wzrost cen tej grupy znacząco wpłynie na wzrost Twoich przychodów, a dla klientów nie będzie tak bardzo uciążliwy.
 
Pamiętaj, że kontakt z klientem i dokładna analiza konkurencji jest NIEZBĘDNA podczas wprowadzenia nawet najmniejszej podwyżki cen. Odwagi i powodzenia! 🙂
 

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Prawda jest taka, że każdemu nie da rady dogodzić. Trochę trzeba być w tej kwestii egoistycznym. Ostatnio pewna strona internetowa ogłosiła podniesienie cen i właśnie wymieniła w punktach korzyści klientów. Oczywiście jakieś 30% i tak było na nie. Ale trzeba robić swoje.

  2. Jeszcze nie miałam okazji podnosić, bo dopiero otworzę swój sklep i wypuszczę pierwsze produkty w początkowej, pierwszej cenie, ale miałam niezły problem z wyceną. Zastosowałam właśnie zwiększenie wartości produktu i tak pokombinowałam z opcjami zakupu, że ceny wydają się być jak najlepiej dobrane.

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk