Cirque du Solei – przepis na konkurencję

Cirque du Solei – przepis na konkurencję

Wiesz, że prawdopodobnie pływasz w czerwonym oceanie pełnym niebezpiecznej konkurencji? Pewnie nieraz zalewa Cię fala niskich cen rywali, a Twoi marynarze uciekają do innych statków. Jeśli działasz na rynku, w którym podaż przekracza popyt na rynku to potrzebujesz wypłynąć na nowe wody i odkryć błękitny ocean.
Dobra, a teraz koniec bajek i do puenty.
 
Podobno można stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja była nieistotna. Postanowiłam to sprawdzić i … kupiłam bilet na przedstawienie Cirque du Solei, kanadyjskiego cyrku, który zmienił oblicze sztuki cyrkowej stosując strategię błękitnego oceanu. Cyrek ten zamiast koncentrować się na pokonaniu konkurencji już w latach 80’tych skupił się na tym, by rywale przestali być istotni. Postanowił odnieść sukces w branży cyrkowej, która była bardzo nieatrakcyjna – konkurencja rywalizowała występami gwiazd i pokazami ze zwierzętami. Koszty utrzymania cyrku były bardzo wysokie ze względu na tresurę i opiekę zwierząt. Dodatkowo wzrastały wynagrodzenia gwiazd cyrkowych i wprowadzano występy na kilku arenach jednocześnie. Wysokie ceny, brak nowych pomysłów na występy cyrkowe i zwrócenie uwagi na ochronę praw zwierząt sprawiły, że cyrki przestały być ciekawe i straciły wielu klientów.
 
Cirque du Solei nie tylko zdobył rynek, ale również stworzył innowację wartościprzy jednoczesnym obniżeniu kosztów, podniósł wartość swojej oferty. Krótko mówiąc oferuje to, co najlepsze w cyrku i w teatrze. Usunął najbardziej kosztowne czynniki – występy zwierząt, drogich gwiazd cyrkowych i pokazy na kilku arenach jednocześnie. Stworzył wyjątkowe miejsce, w których widz czuje się jakby był w teatrze. Każde przedstawienie ma motyw przewodni i fabułę. Zostawił przepiękny namiot, niesamowite pokazy akrobatyczne i występy klaunów. Połączył cyrkową zabawę z intelektualną rozrywką, a dzięki temu zdobył nowych odbiorców, którzy do tej pory nie byli zainteresowani ofertą cyrkową – klientów teatru, którzy są w stanie zapłacić więcej za bilet. Bo cena biletu jest wysoka.
 
Przyznam, że zanim wybrałam się na przedstawienie Cirque du Solei – przeczytałam książkę „Strategia błękitnego oceanu” W.Chan Kim’a iRenée Mauborgne’a, w której opisane były działania strategiczne zdobywania nowych rynków. Byłam bardzo ciekawa czy cena będzie adekwatna i chciałam przeanalizować ten występ i przedsięwzięcie pod kątem biznesowym. Jednak gdy zgasły światła i rozpoczęło się przedstawienie zapomniałam o wszystkim. To było niesamowite przeżycie i ciężko nazywać spędzony czas przedstawieniem. Niewątpliwie od razu zrozumiałam co to jest innowacja wartości.
 
Ten wieczór w cyrku zainspirował mnie do tego żeby myśleć szerzej, poza granice naszej branży. Zaczęłam zauważać nie-klientów, dla których stworzyłam nową ofertę. Przyglądałam się innym branżom i ofertom alternatywnym. Analizę konkurencji wykonywałam regularnie, by wiedzieć jak nie konkurować z innymi i proponować najbardziej użyteczne dla klienta opcje. To było fajne doświadczenie. Ciekawe, inspirujące, a co najważniejsze zapewniło mi dodatkowe źródło dochodów dla mojej firmy.
 
Strategia błękitnego oceanu zakłada 4 schematy działań, zatem zadaj sobie pytania:
1. Który z czynników uznanych za pewnik w swojej branży możesz wyeliminować?
2. Co możesz zredukować, by Twoja oferta była prostsza, a jej wartość bardziej użyteczna dla klienta?
3. Co nowego możesz zaproponować, czego jeszcze w Twojej branży nie było?
4. Którą wartość swojej oferty możesz wzmocnić i dzięki temu zmienić politykę cenową?
 
Ktoś mądry kiedyś powiedział …wiatr nie za­wieje w two­je żagle, jeśli nie wyp­ły­niesz na sze­rokie wody. Sprzyjających wiatrów, kreatywności i powodzenia w zdobywaniu nowych przestrzeni biznesowych!
 
 
Źródło: W.Chan Kim, Renée Mauborgne „Strategia błękitnego oceanu”.

Ten post ma jeden komentarz

  1. Post bardzo ciekawy, a jego tytuł zachęcający. Mamy o czym myśleć …

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk