8 rzeczy, o których musisz pamiętać, by rozwinąć swój biznes stacjonarny

8 rzeczy, o których musisz pamiętać, by rozwinąć swój biznes stacjonarny

Czy zakładanie sklepów stacjonarnych ma jeszcze sens? Zadałam sobie to pytanie spacerując z dziećmi w Kościanie, mojej małej miejscowości. Rotacja w otwieraniu i zamykaniu sklepów odzieżowych, warzywniaków i drogerii jest właściwie nieustanna i może też nieuchronna? W końcu jest spora konkurencja – duże centra handlowe, znane marki. Ale przecież konkurencja jest w każdym biznesie i każdej branży.
Podziwiam te wszystkie przedsiębiorcze babki, które zdecydowały się otworzyć swój biznes stacjonarny. Niestety start to jeszcze nie wszystko. Firmę trzeba rozwijać, nieustannie.

Więc jak rozwinąć biznes stacjonarny?

#1 Zbuduj swoją markę

Przede wszystkim zbuduj swoją markę. Co to znaczy? Od strony praktycznej to znaczy, że jeśli klient pomyśli o usłudze lub produkcie, który oferujesz – automatycznie pomyśli o Twojej firmie. Krok po kroku buduj swój wizerunek, dbaj o klientów oferując im najwyższą jakość. Marketing szeptany jest jedną z najskuteczniejszych reklam. Pamiętaj też, że Twoja marka musi być spójna – logo, nazwa, wnętrze i obsługa.

#2 Wyróżnij się

Poznaj konkurencję i sprawdź co Ciebie/jako klientkę/ tam denerwuje. Może bałagan? Może brak opisanych produktów? Wysokie ceny? Gadatliwa ekspedientka?

Wyróżnij się. Zrób coś czego nie ma konkurencja. Może przez edukację klienta? W warzywniaku – opisz odmianę ziemniaka lub zachęć do odwiedzenia Twojej strony lub fan page’a, na której umieszczasz przepisy z wybranymi produktami, wykorzystaj Instagram do promocji swojej restauracji. Możliwości jest nieskończenie wiele.

#3 Rozpocznij współpracę z partnerami lokalnymi

Wspieraj biznes lokalny i współpracuj z firmami z Twojej okolicy. Masz sklep odzieżowy? Zaproponuj współpracę wizażystce-stylistce. Prowadzisz sklep spożywczy? Współpracuj z dietetykiem. Pomysłów na kooperację jest bardzo dużo, a razem można naprawdę wiele!

#4 Jakość obsługi klienta

Nigdy, ale to przenigdy nie trać na jakości swoich produktów/usług oraz obsługi klientów.

Jestem uczulona na tym punkcie! To właśnie jakość buduje Twoją markę, pozwala na wyróżnienie się i świadczy o Twoim profesjonalizmie. Jest niezbędna. Jeśli zabierasz się za coś – rób to najlepiej jak potrafisz lub wcale tego nie rób. Zadbaj też o szkolenie personelu i kontroluj jakość obsługi.

#5 Media społecznościowe

Wykorzystaj media społecznościowe do reklamy swojej firmy. Stwórz dodatkową wartość dzięki której pozyskasz naprawdę lojalnych klientów. Informuj o Twoich promocjach, nowych trendach w branży, zachęcaj do aktywności. Masz sklep odzieżowy – rób mini sesje ubrań z nowej dostawy, masz salon fryzjerski – pokazuj nowe fryzury. Możesz też uchylić rąbka tajemnicy Twojego biznesu i wrzuć kilka postów o tym jak pracujesz.

#6 Bądź na bieżąco z trendami – edukuj klientów

Jesteś specjalistką w swojej dziedzinie. Dlatego zawsze i bezwzględnie musisz interesować się tym co robią inni w Twojej branży, jakie są trendy. Poznawaj nowe produkty, uczestnicz w szkoleniach, targach branżowych. To jest ważne z punktu widzenia strategii firmy. Tak, moja droga, sklep stacjonarny jak każdy biznes musi mieć strategię działania.

#7 Ulokuj sklep w sieci

Kilka kanałów sprzedaży może polepszyć dochodowość Twojego biznesu i zabezpieczyć go w razie braku zainteresowania sklepem stacjonarnym. Zapytasz “jaki sens ma piekarnia online?” Sprzedaż bułek przez internet na pewno nie będzie mieć sensu, ale już spersonalizowanych tortów z pewnością zainteresuje klientów.

#8 Specjalizuj się

Skoncentruj się na wąskiej specjalności Twojego biznesu stacjonarnego, np. eleganckie ubrania dla kobiet po 50tce, strzyżenie męskie, ubrania sportowe, przedszkole niemieckojęzyczne, żłobek Montessori itp. Dzięki temu nie będziesz zmuszona walczyć na rynku ceną, bo przecież klienci wolą zapłacić więcej u specjalisty/profesjonalisty. Ponadto staniesz się bardziej widoczna. Zastanów się czy chodzisz do najbliższego salonu fryzjerskiego czy do najlepszego?

I pamiętaj, że zawsze znajdą się więksi lub nowi gracze na rynku. I bardzo dobrze! Musisz tylko nauczyć się jak z nimi konkurować. W końcu chcemy się rozwijać. Nieustannie.

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Ciekawe porady. Ja właśnie trochę odwrotnie niż w tekście zabieram się za otwarcie sklepu stacjonarnego, a mam już internetowy ;). Duży krok, ale już nie mogę się doczekać, żeby zacząć :). Korzystasz może z jakichś narzędzi do zarządzania relacjami z klientami i sprzedażą? Myślę o tym, żeby w końcu wdrożyć CRM i szukam najlepszej opcji. Koleżanka poleca mi Kamflex, którego sama używa od roku. Rzuciłam okiem na tę aplikację i wygląda obiecująco. Z góry dzięki za sugestię! Pozdrawiam 🙂

    1. Dziękuję! To co u jednych się sprawdza, u innych może nie zdać egzaminu. Ja korzystałam z CRM bardziej zaawansowanego, dostosowanego dla firm produkcyjnych i handlowych, więc oprócz prowadzenia magazynu, przygotowania ofert i obsługi klienta potrzebowałam dodatkowe opcje związane z produkcją. To co dla mnie było istotne przy wyborze CRM – funkcjonalność i integracja z systemem księgowym. Zawsze starałam się ułatwiać sobie i innym pracę, dlatego optymalizowałam wszystkie procesy, a nowe programy i narzędzia, które wdrażałam musiały być użyteczne przede wszystkim 🙂 Poszukaj różnych ofert i znajdź najlepsze rozwiązanie dla siebie.

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk