Pytania, które musisz zadać żeby rozwinąć firmę

Pytania, które musisz zadać żeby rozwinąć firmę

Wiem, że w literaturze możemy przeczytać o różnych stylach zarządzania. Szczerze powiedziawszy nigdy nie zgłębiałam tego bardziej wnikliwie niż powinnam. Poznałam szefa trenera, który starał się być bardziej moim coachem niż przełożonym. Znam również szefa autokratę, którego wizja jest zawsze najważniejsza. Znam też przełożonych, którzy zarządzają nakazowo “rób, bo ja tak każę”, nie przejmując się zbytnio zwiększoną rotacją pracowników.

Osobiście stosowałam zarządzanie przez zaangażowanie, czyli tak zwany styl demokratyczny. Liczyłam się ze zdaniem ludzi, z którymi współpracowałam. Bez względu na to jaką masz osobowość i z jakim zespołem pracujesz to nie możesz określić, że teraz będziesz tylko nakazywać lub zostaniesz liderką-coachem. To się po prostu nie sprawdzi. Żeby być dobrą menadżerką musisz po prostu dopasować swoje umiejętności do aktualnych potrzeb zespołu i całej firmy. Jak to zrobić?

Zdradzę Ci jeden z moich sprawdzonych sposobów jak rozwinąć firmę. Musisz po prostu pytać!

Zadawaj jak najwięcej pytań ludziom, z którymi współpracujesz i klientom, dla których pracujesz.

#1. Pytaj klientów

Przed zakupem

Zadawaj jak najwięcej pytań o potrzeby klienta. Niestety często zadowalamy się tylko tym, co klient nam przekaże. Chciałby tanie ubezpieczenie, elegancką torebkę lub dobre strzyżenie. Ale co to właściwie oznacza? I co jest dla niego tak naprawdę ważne? Przez zadawane pytania musisz dojść do jasnego i precyzyjnego przekazu.

W trakcie wykonywania usługi

Dowiedz się czy klient czuje się komfortowo, czy jest zadowolony z tego co oferujesz. Czy ma jeszcze jakieś dodatkowe wymagania? Czy chciałby coś zmienić w swoim zamówieniu? Dzięki tym pytaniom dowiesz się w jaki sposób możesz wzbogacić swoją ofertę o istotne dla klienta wartości.

Po realizacji transakcji

Jesteś profesjonalna. I Twoja obsługa klienta musi być zawsze na najwyższym poziomie. Dlatego jeśli nie masz możliwości zadawania pytań w trakcie wykonywania usługi – komunikuj się po wykonanej transakcji. Dowiedz się czy klient jest zadowolony, kiedy planuje kolejne inwestycje itp.

A jeśli klient nie zdecyduje się na Twoją ofertę? Zapytaj – dlaczego! Handlowcom często wystarcza argument “bo współpracuję z innym dostawcą”, “bo jest za drogo”, “bo wybrałem inną ofertę”. A dlaczego? Co klient ceni najbardziej we współpracy z innym dostawcą? Jaką cenę dostał od konkurencji i dlaczego właściwie wybrał inną ofertę? Nie bój się zadawać jak najwięcej pytań – dzięki temu możesz zyskać przewagę konkurencyjną. Ponadto zadawanie pytań klientom jest jednym ze skutecznych sposobów badania konkurencji.

#2 Pytaj pracowników

Często jesteśmy przekonane o własnej nieomylności, to nasz zespół, nasza firma, moja strategia, moja wizja … Prawda jest taka, że żeby rozwijać się musisz dowiedzieć się co tak naprawdę wymaga zmian i dlaczego. Pamiętaj, że pracownik posiada praktyczną wiedzę i jest ekspertem w zakresie swoich obowiązków. Zadawaj mu pytania, tak jak zadaje je małe dziecko “a dlaczego?”. Dowiedz się w jaki sposób usprawniłby obszar swojej pracy, czy ma jakieś pomysły i co najbardziej przeszkadza mu w wykonywaniu codziennych zadań. Bezpośredni kontakt z pracownikami jest tak samo ważny jak inicjatywa zespołu i wspólne szukanie rozwiązań. Nie bój się krytyki (brak informacji, niezrozumiałe procedury, niepotrzebne raporty, czynności, itp.). Wysłuchaj i zapytaj o propozycję rozwiązania problemu. Angażuj ludzi i zacznij od prostych usprawnień.

#3 Pytaj kontrahentów

Jeśli zlecasz wykonanie danych usług kontrahentom – pytaj ich o sposób wykonywania usługi. Zadawaj pytania swojej księgowej – co możesz wrzucać w koszty i jak poprawić płynność finansową. Zapytaj informatyka o nowe usprawnienia technologiczne. Zadawaj pytania w jaki sposób radzą sobie z różnymi biznesowymi sytuacjami. Ucz się na błędach innych. Poznawaj opinię o współpracy z Tobą i Twoim zespołem, a wszelkie błędy staraj się korygować na bieżąco.

Bez względu na to jakim szefem jesteś – zadawaj pytania. Dzięki temu wyeliminujesz ponawiane błędy, usprawnisz działanie swojej firmy i zyskasz przewagę konkurencyjną.

Ach.. i zapomniałabym o najważniejszym. Musisz umieć słuchać.

 

 

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk