Po co analizować konkurencję?

Po co analizować konkurencję?

Analiza konkurencji jest kluczowym, ale często pomijanym elementem prowadzenia firmy.
Nie masz czasu na bieżące sprawy, więc po co zajmować się jakimś sprawdzaniem innych. Zajmujesz się własnym biznesem. I dobrze. Zapominasz tylko, że badanie rynku potrzebne jest właśnie do zajmowania się własną firmą, do wzrostu jej rentowności i podejmowania zyskownych decyzji. Bo nawet jeśli prowadzisz jedyną restaurację w swoim mieście masz konkurencję w postaci kina, baru, cateringu czy food tracka. Jeśli masz jedyną szkołę językową w okolicy, Twoich klientów mogą odebrać nauczyciele działający indywidualnie, aplikacje na telefon, kursy językowe online czy książki szkoleniowe z płytami dostępne w każdej księgarni.
Bo konkurencja nie musi być Twoim sąsiadem. Globalizacja daje nam mnóstwo możliwości i jedną z nich jest właśnie działanie na wielu rynkach. Dlatego Twoim rywalem może być firma z Wielkiej Brytanii, która wyprodukowała cykl szkoleń i podręczników do samodzielnej nauki języka angielskiego dostępnych nie tylko w księgarni w Twoim mieście ale również w wielu sklepach internetowych.
 

Podstawa działań marketingowych

Tak, badanie rynku nie ma na celu szpiegowania i śledzenia innych, po to by z nimi walczyć i utrudniać im życie. Etyka w biznesie jest równie ważna, jak w codziennym życiu (i często idzie w parze). Jestem zwolennikiem strategii błękitnego oceanu, dlatego zawsze regularnie analizowałam konkurencję, by wiedzieć jak wyróżniać się w swojej branży. Pozwalało mi to określić strategiczne działania marketingowe, inspirowało do wprowadzania nowych produktów i strategii. Byłam świetnie przygotowana do podjęcia decyzji o podniesieniu cen, co zwiększało dochodowość mojej sprzedaży. Zdecydowałam się nawet na rebranding firmy z wieloletnim doświadczeniem. A co najważniejsze – dzięki badaniu rynku czułam się jak klient.  Podczas analizy konkurencji stawałam na jego miejscu, oceniałam i porównywałam różne oferty, rodzaje obsługi, szybkość działania i korzyści współpracy. Dzięki temu uświadamiałam sobie jakie moja firma ma słabe i mocne strony oraz jak wykorzystać wiedzę o innych, by przygotować naprawdę konkurencyjną ofertę.
 (Jeśli chcesz wiedzieć jak podnieść ceny bez utraty klientów – przeczytaj artykuł)
 

Podstawa działań sprzedażowych

Możesz budować persony, urozmaicać ofertę, kusić promocjami i obniżać ceny, by przyciągnąć klientów, ale dopiero znajomość ich prawdziwych potrzeb lub problemów pozwoli Ci uzyskać przewagę konkurencyjną. Nie działaj na ślepo i po omacku, „bo inni tak robią”. Zastanów się raczej jak możesz wykorzystać fakt, że właśnie „inni tak robią”, a Ty nie.
Zadzwoń do firmy konkurencyjnej, odwiedź ją, jak każdy potencjalny klient i poproś o ofertę. Możesz irytować się, że wysłane w formularzu kontaktowym lub w mailu Twoje zapytanie znalazło się w próżni, bez jakiejkolwiek odpowiedzi. Możesz ocenić design oferty, szybkość jej otrzymania, kontakt sprzedawcy, cenę i jakość zaproponowanego produktu, warunki płatności oraz dostępność towaru. Jak każdy klient. Tak, analiza rynku pomoże Ci wreszcie zrozumieć, co czuje i czego potrzebuje Twój odbiorca.
 
Ważna jest też Twoja relacja z konkurencją. Bezpośrednia krytyka i lekceważenie mogą tylko zaszkodzić. Ja starałam się trzymać bliskie bądź neutralne relacje z konkurentami, bo dzięki temu nie tylko lepiej znałam ich słabe strony. Byłam świadoma tego, że mój rywal może okazać się klientem, dostawcą lub partnerem biznesowym. Takie relacje są zawsze nieco bardziej skomplikowane i wymagają więcej wyczucia biznesowego.
Ponadto zawsze ceniłam swój czas, a dzięki regularnej analizie konkurencji, nie traciłam go i działałam naprawdę produktywnie. To częsty argument, z którym się spotykam – “nie mam czasu na badanie rynku”. A ja właśnie dlatego, że brakowało mi czasu – korzystałam z dostępnych narzędzi online i przygotowałam szablon w excelu, dzięki któremu analiza nie była skomplikowana i czasochłonna.
 
Jeśli nie wiesz jak odpowiednio przygotować kampanię marketingową i efektywną promocję Twojej oferty to powinnaś zacząć właśnie od dokładnej analizy konkurencji. To jest taka baza, podstawa zrozumienia relacji, zachowań i trendów w środowisku biznesowym, w którym działasz. A jej regularne przeprowadzanie pokazuje, które luki możesz zapełnić i jak odróżnić się od innych, by zyskać nowych i lojalność starych klientów. 
 
I nie, nie dotyczy to tylko firm handlowych. I nie, nie dotyczy to tylko startupów.
Nawet jeśli masz mnóstwo pracy, zamówień i generalnie biznes się kręci, pamiętaj, że sytuacja zawsze może się zmienić. Nowe technologie, potencjalna konkurencja, uwarunkowania makroekonomiczne – powodów może być wiele. Warto być przygotowanym na różne sytuacje. Po to właśnie, by zawsze być konkurencyjnym.

Dodaj komentarz

Close Menu
×
×

Koszyk